Oxford fietsen - Technische fietstermen

Say what?!

Deze gids helpt bij het maken van de juiste keuze in onze filter.

Hieronder vind je een verklarende woordenlijst om je wegwijs maken
doorheen alle technische termen.

TECHNISCHE TERMEN

Framemodel

Framemodel of ‘instap’

De positie van de fietsbuis. Hoog: de vroegere ‘Herenfiets’.
Laag en midden : de vroegere ‘Vrouwenfiets’.

Motorpositie

Middenmotor

Door hun lage en centrale plaatsing in het frame bieden ze een perfecte gewichtsbalans. Behalve een uitstekende wegligging en wendbaarheid ervaar je ook een heel naturel en stabiel fietsgevoel.


Achterwielmotor

Duwt je letterlijk en figuurlijk vooruit, je ervaart een sportief “duwtje in de rug”. Bovendien is het ook een prijsbewuster alternatief door de eenvoudiger manier van inbouwen. Een beperking, hij laat zich enkel combineren met een derailleur versnelling.

Motorsysteem

Shimano Steps

De Shimano Steps middenmotor is een lichte veelzijdige motor. Zijn lage plaatsing in het frame en een koppel van 40 Nm tot 60 Nm geven hem een uitmuntende wegligging en grote wendbaarheid, zowel op vlak als op heuvelachtig terrein.


Bosch

De E-Bike motor van Bosch heeft de afgelopen jaren ruimschoots zijn capaciteiten bewezen. De uiterst betrouwbare aandrijfunit levert zo goed als geruisloos trapondersteuning gaande van 40 Nm tot wel 85 Nm (45km/u). Power in overvloed voor uiteenlopende toepassingen.

Batterijpositie
De plaatsing van de accu in of op uw frame bepaalt mee het rijcomfort. Er is keuze tussen in het frame, op het frame of onder de pakdrager.

Ingebouwd in frame of In-tube

Esthetisch mooi en onzichtbaar weggewerkt. Ideaal in combinatie met een middenmotor.


Bovenop frame

Gemakkelijk bereikbaar en maakt een snelle wisseling van batterij mogelijk. Deze uitvoering wordt vaak toegepast bij sportievere modellen.


Ingebouwd in pakdrager

Dankzij de slanke behuizing vallen ze minder op. De batterij is heel bereikbaar en eenvoudig uitneembaar om op te laden of weg te bergen.

Batterijcapaciteit

Wh of wattuur

Na de motor is de batterij de tweede belangrijkste component op een E-bike. Hoe hoger het Wattuur (Wh), hoe krachtiger de batterij. Oxford batterijen hebben steeds een batterijspanning van 36 volt, met een vermogen gaande van 11 Ah tot 17,5 Ah. Het is de vermenigvuldiging van deze 36V met de Ah, die de hoeveelheid energie weergeeft die een batterij kan opwekken in één uur. Zo kom je tot batterijen van 396 Wh tot wel 630 Wh. En in een enkel geval zelfs een combinatie gaande tot 1125 Wh.

Batterij Actieradius

Hoe ver kan ik fietsen met één batterij lading?

De meest gestelde vraag bij aankoop van een E-Bike. Hoe groter het vermogen van de accu, hoe verder ze je voert natuurlijk, maar het antwoord is niet zo eenvoudig. De actieradius wordt namelijk mede bepaald door verschillende variabele factoren, zoals o.a. weersomstandigheden, terrein, gemiddelde snelheid, gewicht van de fiets inclusief berijder en bagage, bandenspanning, schakelgedrag, staat van de fiets, en uiteraard de inbreng die u zelf levert. De opgegeven maximum actieradius per fiets is daarom louter indicatief en werd berekend op een vlak terrein in de laagste ondersteuning, met een gemiddelde snelheid van 15 km per uur en een totaal gewicht van 70 kg (fiets, bagage en berijder inbegrepen).

Bosch biedt op haar website een handige calculator aan:
www.bosch-ebike.com/nl/service/actieradius-calculator

Koppel

Nee, we gaan je niet uithuwelijken 😉

Dit is de kracht van de motor en wordt uitgedrukt in Newtonmeter (Nm). Wens je veel ondersteuning op je fiets, ga dan voor een hoger ‘koppel’. Voor gewoon dagelijks gebruik binnen de stad voldoet 40 Nm tot 50 Nm. Fiets je echter vaak in heuvelachtig terrein of heb je gewoon graag meer ondersteuning, opteer dan voor een motor met 60 Nm tot 65 Nm koppel.

Type versnelling

Derailleur of buitenversnelling

Fietsversnelling aan de buitenzijde van de fiets. Dit type versnelling is licht, vlot te bedienen en geeft de fietser een heel direct en ruim schakelvermogen. Moet af en toe gereinigd en gesmeerd


Naafversnelling

fietsversnelling weggewerkt in de naaf van het achterwiel en daardoor beter beschermd en zeer onderhoudsvriendelijk. Er is keuze tussen het Shimano Nexus systeem met 5 of 7 geïndexeerde standen of de traploze Enviolo naafversnelling.

Schakelen
Welke manier van schakelen verkies jij?

Derailleur of Shimano Nexus naafversnelling

Door de shifter aan het stuur te bedienen, klik je naar een hogere of lagere tandwielverhouding.


Traploze Enviolo naafversnelling

Door het ontbreken van tandwielen heb je geen vooraf ingestelde verhoudingen, maar bepaal je autonoom in welke “stand” je wil fietsen. Je draait aan je handvat, zoals je gas zou geven op een brommer.


DI2 of automatische versnelling

Stuurt automatisch de Shimano Nexus naafversnelling aan. De fiets kiest voor jou aan de hand van verschillende parameters de ideale versnelling. Da’s automatisch genieten…

Aantal versnellingen

Versnellingen

Keuze van 5 tot wel 27 versnellingen.


Traploos

Traploze Enviolo naafversnelling: door het ontbreken van tandwielen heb je geen vooraf ingestelde verhoudingen, maar bepaal je autonoom in welke “stand” je wil fietsen. Je draait aan je handvat, zoals je gas zou geven op een brommer.

Overbrenging

De klassieke fietsketting

Is nog steeds de meest gekende en voorkomende optie. Kies je voor een derailleur versnelling, dan wordt je fietsketting meestal afgeschermd door een halfopen kettingrand. Kies je voor een naafversnelling dan komt ze meestal voor in combinatie met een gesloten kettingkast.


Een getande kunstof riem of ‘belt drive’

De voordelen zijn dat een riemaandrijving weinig onderhoud nodig heeft, een langere levensduur heeft en fluisterstil is. Een riem werkt enkel in combinatie met een naafversnelling.

Kettingkast

Open kettingkast

Maakt het eenvoudig om bij de ketting te komen voor reparaties en is zeer licht in gewicht.


Gesloten kettingkast

Biedt extra bescherming aan kleren en beschermt de fietsketting tegen vocht en vuil. Een gesloten kettingkast is onderhoudsvriendelijk maar kan niet gecombineerd worden met een derailleurversnelling.

Remmen

Niets belangrijker dan tijdig en veilig kunnen stoppen als het nodig is, ongeacht de weersomstandigheden. Al onze remsystemen bieden dezelfde veiligheid, maar hebben een andere werking

Hydraulische schijfremmen

Hebben altijd -zelfs bij regen of sneeuw- een zeer krachtig en perfect doseerbaar remvermogen. Bovendien is een disc brake weinig onderhevig aan sleet.


Rollerbrakes

De moderne en veel betrouwbaardere variant van de oude trommelrem. De rollerbrake is veel krachtiger en zo goed als onderhoudsvrij.


V-Brakes

Door middel van een kabel worden de remblokken krachtig tegen de velg aangedrukt.

Wielgrootte

De wielmaat wordt uitgedrukt in inch.

Voornamelijk bij kinderfietsen wordt er voor wat betreft de fietsmaat gesproken over de wielmaat. Deze wielmaat wordt uitgedrukt in inch.

Dynamonaaf

Brengt verlichting op je pad

De moderne versie van een klassieke dynamo, verwerkt in de naaf van het voorwiel. De dynamonaaf is bedrijfszeker en heeft weinig of geen (rol) weerstand.

Balhoofdslot

Balhoofdslot

Zorgt er voor dat je stuur niet om slaagt als dit van veel bagage wordt voorzien. Met het balhoofdslot fixeer je het stuur. Dit systeem komt meestal voor op fietsmodellen met een voorpakdrager zoals de Fleur plus en de Negresco Plus.